ေဒါက္တာ ဘီမေရာင္းအေဗၺကာ-စူးစမ္းရွာေဖြၿပီး ဟိႏၵီဘာသာစကားၿဖင့္ ေရးသားၿပဳစုထားသည့္' Who is
untouchable'ဆုိသည့္စာအုပ္ကုိ ေလ့လာဖတ္ရွူလွ်င္"အသုရာ"ဆုိသည့္စကားလုံးကုိ"နာဂ"ဆုိသည့္စကား
လုံးအစား သုံးစြဲေရးသားေၾကာင္းထင္ရွားေနပါသည္။ဂယာသုရနာဂဘုရင္သည္ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ့၏မင္းတစ္
ပါးၿဖစ္ၿပီးနာဂယဥ္ေက်းမူကုိစံၿပဳထားေသာဘုရင္ၿဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ေရွ့ေဟာင္းဂယာသုရၿမီဳ့သည္ဗုဒၶဘာသာတုိ့
၏ စံၿပၿမီဳ့တစ္ၿမီဳ့ၿဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ထုိၿမီဳ့ႏွင့္ ဘာသာ၀င္တုိ့၏ ဗုဒၶၿမတ္စြာႏွင့္ဆက္စပ္မူတုိ့သည္အလြန္နက္နဲခဲ့ပါ
သည္။ နုိင္ငံၿခားသားမ်ားေၾကာင့္ဗုဒၶဓမၼသည္ အိႏၵိယ(ဘာရတ)နုိင္ငံတြင္ရွင္သန္ေနေၾကာင္းကုိ ပြင့္ပြင့္လင္း
လင္း၀န္ခံရပါက မွားမည္မဟုပ္ပါေခ်။ နုိင္ငံၿခားမွဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ့၏ ေထက္ပံ့မွူၿဖင့္ဗုဒၶဘာသာသည္ၿပန္လ
ည္ရွင္သန္ထြန္းကားလာေနသည့္အခ်က္ကုိလည္းၿငင္းမရနုိင္ေပ။ဗုဒၶဂယာသည္နုိင္ငံၿခားမွဘာသာ၀င္တုိ့အ
တြက္ အလြန္တစ္ရာၿမတ္နုိးဖြယ္ရာ အရပ္ၿဖစ္ေနေလသည္။ ဗုဒၶႏွင့္တရားကုိၾကည့္ညိဳသဒၶါထားရာ မြန္ၿမတ္
သည့္ေနရာဌာနတစ္ခုၿဖစ္ေနသည္။ အေသာကမင္းတရားၾကီးတည္ေဆာက္ခဲ့သည့္မဟာေဗာဓိ၀ိဟာရ(ေစ
တိ)ကုိလည္းလာေရာက္ဖူးေမ်ာ္ၾကေသာနုိင္ငံၿခားဘုရားဖူးခရိးသည္တုိ့က ေဗာဓိေညာင္ပင္ကုိဖူးေမ်ာ္ခ်ိန္တြ
င္ေလတုိက္၍ အလုိအေလွ်ာက္က်လာေသာေဗာဓိေညာင္ရြက္မ်ားကုိ သဒၶါၾကည္ညိဳၿခင္းၾကီးမားစြာၿဖင့္ေက
ာက္ယူၾကသည္။မိမိတုိ့နုိင္ငံသုိ့ၿပန္သြားသည့္အခါ ေဆြမ်ီဳးသားခ်င္းမ်ားအားဓမၼလက္ေဆာင္အၿဖစ္ေပးကမ္း
ၾကပါသည္။ ၎တုိ့၏ေနရာမွာရွိၾကသည့္ ဘုရားေက်ာင္းမ်ား၌ ရုိရုိေသေသထား၍ၾကည္ညိဳၾကပါသည္။
ဥရုေ၀လႏွင့္မနီးမေ၀းတြင္ေသနာနိဂုံးဟုေခၚေသာရြာတစ္ရြာရွိခဲ့သည္။ထုိရြာအနီးတြင္ၿမစ္ငယ္တစ္ခုစီးဆင္း
သည္ၿမစ္ေရမွာ အလြန္ၾကည္လင္၍သန့္စင္သည္ ၿမစ္ကမ္းတြင္ၾကီးမားသည့္ ပေညာင္ပင္ၾကီးတစ္ပင္ရွိခဲ့ရာ
သိဒၶတၳသည္ ထုိပေညာင္ပင္ေအာက္တြင္ထုိင္ကာ ခက္ခဲသည့္အက်င့္ကုိစ၍ က်င့္ၾကံေလသည္။ကပိလ၀
တၳဳၿပည္၏ ဘုရင္မဟာနာမသက်ရာဇာကုိ ဗုဒၶသာသနာေဘာင္အတြင္း၀င္ေစကာ ဘယ္ေသာအခါမွ ဘုန္း
တန္းခုိးမပ်က္ၿပားနုိင္သည့္ ဓမၼရာဇာ အၿဖစ္ေၿပာင္းပစ္လုိက္ေတာ့သည္။ တထာဂတ ကုိယ္ေတာ္တုိင္ကပိ
လသတၳဳ၏မင္းအၿဖစ္ကုိ လက္မခံဘဲ လူအေပါင္းတုိ့၏ ကလ်ာကဏ အက်ီဳးၿပဳသည့္ လမ္းေၾကာင္းေပၚခ်ိ
တက္ကာ တစ္ကမၻာလုံးမွ ေလးစားၾကည္ညိဳသည့္ သႆတာ(ဂုရု)၏ၿမင့္ၿမတ္ဆုံးေနရာကုိ ရယူခဲ့သည္။
ဤလူေလာကတြင္ မည္သည့္ဘုရား၊မည္သည့္ဓမၼဂုရုတုိ့ကမွ ဗုဒၶကုိအန္မတုနုိင္ပါ။ သုိ့ၿဖစ္၍ ဗုဒၶ၏ေနရာ
သည္ အၿမင့္ၿမတ္ဆုံးေနရာၿဖစ္ၿပိး ကမၻာဆုံးသည့္အထိ ေလးစားၾကည္ညိဳစရာၿဖစ္ေနေပသည္။ ကုဋာဂါရ
၌ အနားယူေနခ်ိန္ ဗုဒၶသည္ သုေဒၶါဒနမင္းၾကီး မက်န္းမမာၿဖစ္ေနေၾကာင္း သတင္းရရွိခဲ့သည္။မင္းၾကီးလ
ည္း ဗုဒၶကုိ ဖူးေမ်ွာ္လုိသည့္ စိတ္ဆႏၵပ်င္းၿပေနေၾကာင္း သိရွိရသၿဖင့္ ဗုဒၶၿမတ္စြာသည္ သံဃာအေပါင္းၿခံရံ
လွ်က္ မိမိၿမီဳ့၏ နီေၿဂာဓေက်ာင္းတုိက္သုိ့ၾကြခဲ့သည္။ ထုိမွတဆင့္ မဟာရာဇာမင္းၾကီး သုေဒၶါဒန အားေတြ့
ရန္ နန္းေဆာင္သုိ့ၾကြခဲ့ပါသည္ မမာမက်န္းလဲၿဖစ္ ဘ၀၏ နိဂုံးခ်ဳပ္ရမည့္ အခ်ိန္ကာလတြင္ ဗုဒၶအား ဖူးၿမင္
လုိက္ရသည့္အတြက္ ၀မ္းသာအားရပိတိၿဖစ္ကာ မ်က္ရည္မ်ားယုိစီးလာခဲ့သည္။ဗုဒၶသည္ မင္းၾကီးအား
တရားေဒသနာေဟာ၍ စိတ္တည္ၾကည္ေစခဲ့သည္။တထာဂတ ဗုဒၶကုိယ္ေတာ္တုိင္ ကြယ္လြန္အနိစၥေရာ
က္ခဲ့သည့္ မင္းၾကီး၏ စ်ာပနကုိ တရားဓမၼ ထုံးတမ္းစဥ္လာနွင့္ အညီၿပဳလုပ္ေပးခဲ့ပါသည္။ သက်ာအမ်ီဳးအ
ႏြယ္မွေဆြမ်ီဳးသားခ်င္းမ်ားအား တရားဘာ၀နာပြားမ်ားၾကရန္ ေဒသနာေတာ္မ်ားခ်ီးၿမွင့္ကာ ေ၀သာလီသုိ့
ထြက္ခြါသြားေလသည္။
untouchable'ဆုိသည့္စာအုပ္ကုိ ေလ့လာဖတ္ရွူလွ်င္"အသုရာ"ဆုိသည့္စကားလုံးကုိ"နာဂ"ဆုိသည့္စကား
လုံးအစား သုံးစြဲေရးသားေၾကာင္းထင္ရွားေနပါသည္။ဂယာသုရနာဂဘုရင္သည္ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ့၏မင္းတစ္
ပါးၿဖစ္ၿပီးနာဂယဥ္ေက်းမူကုိစံၿပဳထားေသာဘုရင္ၿဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ေရွ့ေဟာင္းဂယာသုရၿမီဳ့သည္ဗုဒၶဘာသာတုိ့
၏ စံၿပၿမီဳ့တစ္ၿမီဳ့ၿဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ထုိၿမီဳ့ႏွင့္ ဘာသာ၀င္တုိ့၏ ဗုဒၶၿမတ္စြာႏွင့္ဆက္စပ္မူတုိ့သည္အလြန္နက္နဲခဲ့ပါ
သည္။ နုိင္ငံၿခားသားမ်ားေၾကာင့္ဗုဒၶဓမၼသည္ အိႏၵိယ(ဘာရတ)နုိင္ငံတြင္ရွင္သန္ေနေၾကာင္းကုိ ပြင့္ပြင့္လင္း
လင္း၀န္ခံရပါက မွားမည္မဟုပ္ပါေခ်။ နုိင္ငံၿခားမွဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ့၏ ေထက္ပံ့မွူၿဖင့္ဗုဒၶဘာသာသည္ၿပန္လ
ည္ရွင္သန္ထြန္းကားလာေနသည့္အခ်က္ကုိလည္းၿငင္းမရနုိင္ေပ။ဗုဒၶဂယာသည္နုိင္ငံၿခားမွဘာသာ၀င္တုိ့အ
တြက္ အလြန္တစ္ရာၿမတ္နုိးဖြယ္ရာ အရပ္ၿဖစ္ေနေလသည္။ ဗုဒၶႏွင့္တရားကုိၾကည့္ညိဳသဒၶါထားရာ မြန္ၿမတ္
သည့္ေနရာဌာနတစ္ခုၿဖစ္ေနသည္။ အေသာကမင္းတရားၾကီးတည္ေဆာက္ခဲ့သည့္မဟာေဗာဓိ၀ိဟာရ(ေစ
တိ)ကုိလည္းလာေရာက္ဖူးေမ်ာ္ၾကေသာနုိင္ငံၿခားဘုရားဖူးခရိးသည္တုိ့က ေဗာဓိေညာင္ပင္ကုိဖူးေမ်ာ္ခ်ိန္တြ
င္ေလတုိက္၍ အလုိအေလွ်ာက္က်လာေသာေဗာဓိေညာင္ရြက္မ်ားကုိ သဒၶါၾကည္ညိဳၿခင္းၾကီးမားစြာၿဖင့္ေက
ာက္ယူၾကသည္။မိမိတုိ့နုိင္ငံသုိ့ၿပန္သြားသည့္အခါ ေဆြမ်ီဳးသားခ်င္းမ်ားအားဓမၼလက္ေဆာင္အၿဖစ္ေပးကမ္း
ၾကပါသည္။ ၎တုိ့၏ေနရာမွာရွိၾကသည့္ ဘုရားေက်ာင္းမ်ား၌ ရုိရုိေသေသထား၍ၾကည္ညိဳၾကပါသည္။
ဥရုေ၀လႏွင့္မနီးမေ၀းတြင္ေသနာနိဂုံးဟုေခၚေသာရြာတစ္ရြာရွိခဲ့သည္။ထုိရြာအနီးတြင္ၿမစ္ငယ္တစ္ခုစီးဆင္း
သည္ၿမစ္ေရမွာ အလြန္ၾကည္လင္၍သန့္စင္သည္ ၿမစ္ကမ္းတြင္ၾကီးမားသည့္ ပေညာင္ပင္ၾကီးတစ္ပင္ရွိခဲ့ရာ
သိဒၶတၳသည္ ထုိပေညာင္ပင္ေအာက္တြင္ထုိင္ကာ ခက္ခဲသည့္အက်င့္ကုိစ၍ က်င့္ၾကံေလသည္။ကပိလ၀
တၳဳၿပည္၏ ဘုရင္မဟာနာမသက်ရာဇာကုိ ဗုဒၶသာသနာေဘာင္အတြင္း၀င္ေစကာ ဘယ္ေသာအခါမွ ဘုန္း
တန္းခုိးမပ်က္ၿပားနုိင္သည့္ ဓမၼရာဇာ အၿဖစ္ေၿပာင္းပစ္လုိက္ေတာ့သည္။ တထာဂတ ကုိယ္ေတာ္တုိင္ကပိ
လသတၳဳ၏မင္းအၿဖစ္ကုိ လက္မခံဘဲ လူအေပါင္းတုိ့၏ ကလ်ာကဏ အက်ီဳးၿပဳသည့္ လမ္းေၾကာင္းေပၚခ်ိ
တက္ကာ တစ္ကမၻာလုံးမွ ေလးစားၾကည္ညိဳသည့္ သႆတာ(ဂုရု)၏ၿမင့္ၿမတ္ဆုံးေနရာကုိ ရယူခဲ့သည္။
ဤလူေလာကတြင္ မည္သည့္ဘုရား၊မည္သည့္ဓမၼဂုရုတုိ့ကမွ ဗုဒၶကုိအန္မတုနုိင္ပါ။ သုိ့ၿဖစ္၍ ဗုဒၶ၏ေနရာ
သည္ အၿမင့္ၿမတ္ဆုံးေနရာၿဖစ္ၿပိး ကမၻာဆုံးသည့္အထိ ေလးစားၾကည္ညိဳစရာၿဖစ္ေနေပသည္။ ကုဋာဂါရ
၌ အနားယူေနခ်ိန္ ဗုဒၶသည္ သုေဒၶါဒနမင္းၾကီး မက်န္းမမာၿဖစ္ေနေၾကာင္း သတင္းရရွိခဲ့သည္။မင္းၾကီးလ
ည္း ဗုဒၶကုိ ဖူးေမ်ွာ္လုိသည့္ စိတ္ဆႏၵပ်င္းၿပေနေၾကာင္း သိရွိရသၿဖင့္ ဗုဒၶၿမတ္စြာသည္ သံဃာအေပါင္းၿခံရံ
လွ်က္ မိမိၿမီဳ့၏ နီေၿဂာဓေက်ာင္းတုိက္သုိ့ၾကြခဲ့သည္။ ထုိမွတဆင့္ မဟာရာဇာမင္းၾကီး သုေဒၶါဒန အားေတြ့
ရန္ နန္းေဆာင္သုိ့ၾကြခဲ့ပါသည္ မမာမက်န္းလဲၿဖစ္ ဘ၀၏ နိဂုံးခ်ဳပ္ရမည့္ အခ်ိန္ကာလတြင္ ဗုဒၶအား ဖူးၿမင္
လုိက္ရသည့္အတြက္ ၀မ္းသာအားရပိတိၿဖစ္ကာ မ်က္ရည္မ်ားယုိစီးလာခဲ့သည္။ဗုဒၶသည္ မင္းၾကီးအား
တရားေဒသနာေဟာ၍ စိတ္တည္ၾကည္ေစခဲ့သည္။တထာဂတ ဗုဒၶကုိယ္ေတာ္တုိင္ ကြယ္လြန္အနိစၥေရာ
က္ခဲ့သည့္ မင္းၾကီး၏ စ်ာပနကုိ တရားဓမၼ ထုံးတမ္းစဥ္လာနွင့္ အညီၿပဳလုပ္ေပးခဲ့ပါသည္။ သက်ာအမ်ီဳးအ
ႏြယ္မွေဆြမ်ီဳးသားခ်င္းမ်ားအား တရားဘာ၀နာပြားမ်ားၾကရန္ ေဒသနာေတာ္မ်ားခ်ီးၿမွင့္ကာ ေ၀သာလီသုိ့
ထြက္ခြါသြားေလသည္။
ဘုရားပြင့္ေတာ္မူရာ ဗုဒၶဂယာ
ဗုဒၶဂယာသည္ အိႏၵိယနုိင္ငံအပါအ၀င္ တစ္ကမၻာလုံးရွိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ့အတြက္ အမြန္ၿမတ္ဆုံးေနရာဌာ
နတစ္ခုၿဖစ္၍ ဖူးေမ်ွာ္ဖြယ္ရာ အရပ္ေဒသၿဖစ္သည္။ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တုိ့အတြက္ မကၠာ-မီနာ၊ ခရစ္
ယာန္တုိ့အတြက္ ေဗထလဟမ-ကအေရးပါသလ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ့အတြက္ ဗုဒၶဂယာမွာထပ္တူထပ္မွ်အ
ေရးပါသည္။ ဤေနရာသည္ ဗုဒၶဘာသာသမုိင္း၀င္ေနရာၿဖစ္ရသည့္အေၾကာင္းမွာ သိဒၶတၳမင္းသား ဤေန
ရာအရပ္မွာ ဗုဒၶအၿဖစ္ကုိရရွိခဲ့၍ၿဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶအၿဖစ္ကုိရရွိလာေသာၿမတ္စြာဘုရားသည္ လူသားမ်ားအ
တြက္သာမက သတၱ၀ါအားလုံးတုိ့၏ အက်ီဳးေက်းဇူးကုိ ေဆာင္ရြက္သြားခဲ့သည္။ ဗုဒၶၿပခဲ့သည့္တရားဓမၼတုိ့
မွာ ခတ္သိမ္းေသာသတၱ၀ါအေပါင္းတုိ့၏ အက်ီဳးေက်းဇူးကုိေဆာင္ရြက္နုိင္စြမ္းရွိပါသၿဖင့္ တစ္ကမၻာလုံးရွိ
လူအမ်ားတုိ့က ဗုဒၶဘာသာကုိ ေလးစားၾကည္ညိဳလက္ခံယုံၾကည္ၾကသည္။ ဤေနရာသည္ ဘိဟာရ္ၿပည္
နယ္ ဂယာၿမီဳ့မွ -၁၂ ကီလုိမိတာခန့္ေ၀းကြာေသာအရပ္၌တည္ရွိသည္။ ဂယာၿမီဳ့မွ ဘတ္(စ္)ကားၿဖင့္ အလြ
ယ္တကူသြားေရာက္နုိင္သည္။ဗုဒၶဂယာသည္ ဂယာဇနပဒ(ခရုိင္)မွာပါ၀င္သည္။ဂယာၿမီဳ့သည္ဗုဒၶမပြင့္ေသး
မိကေရွ့ေဟာင္းၿမီဳ့တစ္ၿမီဳ့ၿဖစ္သည္။ဤေနရာတြင္ ဂယာသုရအမည္ရွိေသာ အသုရမင္းတစ္ပါးအုပ္ခ်ဳပ္မင္း
ၿပဳခဲ့ပါသည္။ အသုရတုိ့သည္ အမွန္စင္စစ္ နာဂမ်ီဳးႏြယ္မွလူမ်ားကုိပင္ဆုိထားခ်င္းၿဖစ္သည္။ ထုိအေၾကာင္း
မ်ားေၾကာင့္ ဂယာၿမီဳ့သည္ ဘာသာေရးႏွင့္ သမုိင္းေရးရာတုိ့အတြက္ အေရးပါေသာၿမီဳ့တစ္ၿမီဳ့ၿဖစ္ေနသည္။
ဗုဒၶဂယာ၏ ဆက္စပ္မွူ့သည္ဂယာႏွင့္ေခတ္ေဟာင္းကတည္းကရွိေနခဲ့သည္။ ေခတ္ေဟာင္းကဂယာသည္
နာဂမင္းဆက္တုိ့၏ ၿမီဳ့ၿဖစ္သည္။နာဂမင္းဆက္တုိ့၏ အုပ္ခ်ဳပ္မွူ့စနစ္သည္ အလြန္မြန္ၿမတ္သည္ကုိသိဒၶတၳ
သည္ သိရွိခဲ့သည္။ ဤေနရာတြင္ ေဗာဓိပင္ေအာက္၌ သဗၺညဳတဥာဏ္ကုိ၇ရွိခဲ့ေလသည္။ ဂယာၿမီဳ့ႏွင့္နီး
ကပ္ေနသည့္အရပ္ၿဖစ္သၿဖင့္ ဗုဒၶဂယာ ဟူ၍အမည္တြင္ခဲ့ပါသည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ ဤေနရာဌာနသည္ဗုဒၶ
ဘာသာ၀င္တုိ့အတြက္ အမြန္ၿမတ္ဆုံးေနရာဌာနၿဖစ္လာသည္။ ဂယာၿမီဳ့၏ ေရွ့ေဟာင္းသမုိင္းကုိေလ့လာ
ၾကည့္ရွု့သည့္အခါ နာ၈မင္းဆက္ အသုရဘုရင္ ဂယာသုရသည္ ဓမၼဘာ၀နာတုိ့ကုိ ပြားမ်ားေသာမင္းတစ္
ပါးၿဖစ္ေၾကာင္းကုိလည္း သိရွိနုိင္သည္။ ဂယာသုရမင္းသည္ဂယာၿမီဳ့၌လည္း ဗုဒၶ၀ိဟာရ ေက်ာင္းတုိက္မ်ား
ကုိတည္ေဆာက္ခဲ့ေၾကာင္းေတြ့ရွိနုိင္ပါသည္။
ဆက္လက္ေရးသားပါဦးမည္။
အရွင္မုနိႏၵ
No comments:
Post a Comment